Äntligen Samsyn!? Del 2

Barns utveckling i fokus

Denna typ av verksamhet där barn får testa många olika aktiviteter finner även stöd i kunskapen kring barns fysiska utveckling. Där beskrivs olika faser inom vilka det är mer lämpligt att fokusera på olika saker att träna på. I vilken ålder de olika faserna infaller är individuellt men alla barn genomgår ungefär samma faser. Fram till cirka 9 års ålder är det en bra tid att lära sig många olika grundmotoriska rörelser som hoppa, krypa, kasta, sparka, springa, klättra osv. Detta görs lämpligen genom rörelseglädje och att leka idrott på många olika sätt. Det är dessutom bra att träna på att behärska många olika underlag och miljöer. Till exempel är det bra att kunna hantera att vara på is, i vatten, i idrottshallen, i sanden, i skogen och så vidare. Det är bra att träna på att vara en del i ett lag och samarbeta men även att kunna klara sig på egen hand och lita på sina egna färdigheter. Alla dessa erfarenheter och färdigheter som du förvärvar under dessa år blir byggstenar i ditt eget rörelsebibliotek att använda under resten av ditt liv. Ju fler olika typer av byggstenar du har i ditt bibliotek ju fler komplexa typer av rörelser kan du göra genom att kombinera olika byggstenar. Det blir också en central del i din fysiska självkänsla, om du känner att du kan behärska många olika rörelser och olika typer av miljöer ökar dina möjligheter till ett aktivt liv även som vuxen och därmed en god hälsa. Du lär dig sunda vanor som du har nytta av hela livet.

Åren före puberteten brukar kallas för den ”motoriska guldåldern” då växer fortfarande nervsystemet och det finns stora möjligheter att påverka nervsystemets utveckling och lära sig nya motoriska uppgifter. Under dessa år är det en gyllene period att träna in koordination, balans, reaktionssnabbhet och teknik. Det innebär inte att barn ska nöta enbart en typ av teknik som till exempel fotbollsteknik utan även här är det viktigt att barn lär sig hantera många olika tekniker i många olika miljöer för att ytterligare utveckla sitt rörelsebibliotek, ju större mångfald du har i rörelsebiblioteket ju lättare har du sedan att kombinera olika rörelser och tekniker inom den idrott du väljer att fokusera på. Dessutom ökar dina möjligheter till ett livslångt idrottande inom någon eller flera olika idrotter.

Under och efter puberteten blir barnen mer och mer färdigväxta och då är det lämpligt att fokusera på en eller några få idrotter om de önskar att satsa på en elitkarriär. Då blir det mer fokus på den specifika idrottens rörelser, tekniker och tävlingsmoment. Samtidigt kan barn välja att fortsätta med många olika idrotter på motionsnivå. Jag tycker att vi ska fokusera på att hjälpa barn hitta sin talang och sitt intresse snarare än att enskilda föreningar ska leta efter talanger till sin verksamhet. Det är ändå barnen i slutändan som bestämmer om och hur mycket de vill satsa på sin idrott. Mitt uppdrag som förälder, ledare och förening är att ge barnen bästa möjlighet att först och främst välja sitt eget intresse och därefter hjälpa dem nå sin fulla potential.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s