Delen och helheten

Visar du barnen bilden på locket så att de vet hur pusslet ska se ut när det är färdigt eller låter du dem söka samband i ovisshet?

En av dina uppgifter som tränare är att skapa en känsla av sammanhang hos barnen du leder. Det gör du bland annat genom att tala om vart ni är på väg och varför. Förklara dessutom hur de övningar ni gör för stunden hänger ihop och passar in i den resan. Ibland kan ni vara ute på osäker mark, som en övning i sig, men för tillitens skull är det bäst att även det i så fall är tydligt.

Det är inte bara schysst, utan även klokt att involvera barnen i slutmålet och låta dem vara med att forma såväl visionen som vägen dit. Det hjälper dem att finna sin egen inre motivation.

Som tränare är det därför viktigt att du först gör klart för dig själv vad din uppgift egentligen är. Är den att coacha barnen till att vinna? Stärka folkhälsan? Fostra goda samhällsmedborgare? Skapa lustfyllda tillfällen där träning och tävling ger lärorika erfarenheter? Kanske allt det där tillsammans? Vad är i så fall viktigast? Och vad är viktigast för barnen? Någonstans ska deras förväntningar och drömmar möta ditt ledarskap och dina mål. Ju tydligare du har din vision klar för dig desto lättare får du att möta, leda och ge barnen drivkraft till att fortsätta utvecklas. Dessutom, ju vidare sammanhang du har, desto enklare hanterar ni motgångar och vänder förluster till lärdomar.

Om din främsta idé är att vinna till varje pris går chanser till lärdomar lätt förlorade. Men om idén är skapa vinnare på lång sikt, såväl inom idrotten som i livet, kommer du med största sannolikhet kunna erbjuda barnen en meningsfull och lärorik tid inom idrotten. Så din bild bör inte enbart vara tydlig utan även omfatta mer än bara mästerskap och medaljer.

Låt oss för en kort sekund vända blicken mot statistiken. Vi ser då snart att väldigt få om ens någon av de du tränar når högsta eliten. Detta är ytterligare en anledning för dig att väga dina frågeställningar noggrant. Vilket är mitt viktigaste bidrag som ledare? Hur vill jag att de jag tränar minns mig om tjugofem år från idag? Vilka lärdomar vill jag att de tar med sig? Vilken är min livs viktigaste erfarenhet som jag kan dela med mig av?

Idrott kan uppnå två vitt skilda saker beroende på ledarskapet: uppbyggd eller raserad självkänsla? (Ja, givetvis finns det nyanser.) Med andra ord kan du guida barn och ungdomar mot ett liv där de tryggt möter livets prövningar eller sänkta av sina tuffa år inom idrotten viker ner sig och får psykiska vid minsta motstånd. Krasst?  Ja! Så vilken roll vill du spela i barnens liv?

Vill du skapa mästare, eller vara del av en miljö där mästare kan skapas? Allt är inte upp till dig, nämligen, men mycket är det, och vad vill du att det ska vara? Det är inte fråga om att tävla eller inte tävla. Det är inte en fråga om att satsa eller inte satsa. Det är en fråga om mod och tålamod vunnet ur en tydlig bild av vad din roll som tränare och ledare egentligen går ut på.

Skapa förutsättningar, utmaningar och ledstjärnor – låt sedan barnet välja själv!

 

Love, Sörmlandsidrotten

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s